Escam QD300 IP camera review

Escam QD300 IP camera review

Gepubliceerd op: 24-02-2016 15:02

Eerder testte ik al de goedkope Tenvis JPT3815W ip-cam met pan en tilt, nu is het de beurt aan een solide buitencamera: de Escam QD300.

Goedkoop = duurkoop?

Omdat ik op zoek was naar een goedkope ip-camera voor buiten, en ik erg tevreden ben over de Tenvis JPT3815W besloot ik ook nu weer op DX.com te kijken.

Waar de Tenvis een overduidelijke kloon van de Alecto, Eye Sight en Skytronic camera's is kon ik van de Escam QD300 geen 'origineel' vinden. De lage prijs van rond de 30 euro, metalen behuizing en HD-resolutie deden me toch beslissen de gok te wagen, ondanks dat er nauwelijks reviews over deze netwerkcamera waren.

Was dit een wijze beslissing of kun je de Escam QD300 maar beter laten liggen? Lees snel verder.

Let op: als je bij een Chinese webshop besteld (buiten de EU dus) en de waarde van het product boven de 20 euro is kan de douane importheffingen in rekening brengen! Reken op minimaal 20 euro inklaringskosten plus de BTW over het totaalbedrag.

Bouwkwaliteit van de QD300

De bouwkwaliteit van de Escam QD300 is uitstekend te noemen. Zeker als je gewend bent uit China vooral goedkoop uitziende, slecht afgewerkte producten van dun plastic te ontvangen is de QD300 ipcam een verademing. De camera is voorzien van een stevige aluminium behuizing beschermd door een witte poedercoating zonder rare artefacten of beschadigingen. Bij het schudden van de camera hoor je niets rammelen, en ook de kabels en connector maken een solide indruk. Deze ip cam durf je met een gerust hart buiten te hangen.

De behuizing van de Escam QD300 maakt een solide indruk.

720P HD beeldkwaliteit

Ook de beeldkwaliteit van de Escam QD300 is boven verwachting. Het verschil met de VGA resolutie van mijn Tenvis camera is gigantisch en ook qua kleurweergave benaderd de QD300 de werkelijkheid veel dichter. Dankzij de 4 high-power infrarood LED's zijn ook de nachtbeelden van de Escam van goede kwaliteit.

Sample van de HD 720P beeldkwaliteit van de Escam QD300

Software van de QD300

De hardware van de Escam QD300 lijkt prima in orde maar helaas geldt dit niet voor de software: die is DRAMATISCH slecht! Het heeft me twee dagen gekost om de camera aan de praat te krijgen. Dat was inclusief de zoektocht naar een antieke laptop met Windows XP en Internet Explorer 6 omdat dat de ENIGE manier is om dit onding aan de praat te krijgen.

De Escam QD300 beschikt over een ingebouwde webinterface. Volgens de advertentie zou dit moeten werken in Chrome, Firefox en moderne versies van IE. Helaas is dit niet zo. Niet alleen ziet de interface er verouderd uit en stikt het van de vertaalkronkels (daar kan ik nog wel mee leven) er wordt ook gebruik gemaakt van een techniek uit het stenen tijdperk: ActiveX. Omdat ActiveX vroeger veelvuldig werd misbruikt om virussen te verspreiden heeft Microsoft ActiveX in de ban gedaan, andere browsers hebben dit zelfs nooit ondersteund, dus hoe ze er bij Escam op zijn gekomen om een ActiveX plugin te maken snap ik echt niet.

Om de webinterface aan de praat te krijgen heb je Internet Explorer 6 nodig, wat je niet kunt installeren op Windows 7, dus heb je ook een Windows XP computer nodig. Vervolgens moet je zo ongeveer alle privacy- en veiligheidsinstellingen in Internet Explorer uitschakelen en je dan alsnog door een lading foutmeldingen en waarschuwingen worstelen. Als je geluk hebt werkt het dan ineens. Serieus, zoiets heb ik nog nooit meegemaakt.

Het instellingen menu van de Escam QD300

Wanneer je de boel eenmaal draaiend hebt is stap 1 het veranderen van het wachtwoord en eventueel de gebruikersnaam. Standaard worden alle Escam QD300 ip camera's namelijk met hetzelfde wachtwoord afgeleverd, lekker makkelijk voor ongenode gasten.

Bewegingsdetectie van de Escam QD300

Escam belooft een lading aan geavanceerde motion detection functies met zones, privacy masking en e-mail en FTP-functionaliteit. Net als bij mijn Tenvis camera wil ik ook de Escam bij motion een screenshot laten uploaden naar mijn FTP-server. Na eindeloos proberen heb ik dit helaas nog steeds niet aan de praat. De camera detecteert wel beweging, dit kun je terug zien in het cameralog via de webinterface, maar bestanden worden niet geupload. Zones en privacy masking werken niet en ook vergeet de camera om de haverklap instellingen zoals datum en tijd.

Het instellen van bewegingsdetectie op de Escam QD300

Escam QD300 koppelen aan domotica systeem

Aangezien het zo droevig gesteld is met de software van de camera ben ik op zoek gegaan naar manieren om wel plezier aan de Escam QD300 te beleven. De beeld- en bouwkwaliteit zijn dik in orde, dus eigenlijk kun je hem het beste als 'domme' camera inzetten. Met behulp van (open source) software als iSpy Connect of webcamXP trek je de ruwe camera-stream binnen en besteed je het intelligente denkwerk uit aan de computer. ISpy werkt prima met de Escam QD300 en levert wèl intelligente motion detection, alleen moet je computer 24/7 aan staan.

Een andere optie is gebruik maken van een NVR, een Network Video Recorder, die speciaal gebouwd is voor dit soort werk. Een van de beste opties voor consumenten is het Surveillance Station van Synology. Dit is een add-on die op vrijwel alle NASsen van Synology geïnstalleerd kan worden, en de NAS (Network Attached Storage) staat vaak toch al 24/7 aan. Het Synology Surveillance Station biedt standaard ondersteuning voor 2 ip camera's, extra licenties kunnen worden bijgekocht. Enkele gebruikers hebben de goede werking van de Escam QD300 i.c.m. het Surveillance Station bevestigd, inclusief bewegingsdetectie en eenvoudig beheer van de opgeslagen beelden.

Conclusie

De bouwkwaliteit van de Escam QD300 is verbluffend goed voor een ruime € 30,- en ook de dag- en nachtbeelden vallen niet tegen. Mocht je de QD300 echter standalone willen gebruiken dan kan je hem beter laten liggen. De instabiele, achterhaalde en frustrerende software maken de ip camera totaal waardeloos voor op zichzelf staand gebruik. In combinatie met een Network Video Recorder als Synology's Surveillance Station haal je echter voor een prikkie een solide buitencamera met goede beeldkwaliteit in huis. Heb je nog geen NAS? Dan wordt goedkoop inderdaad duurkoop en kun je beter voor een duurder model van een betrouwbare leverancier kiezen.

Goed, ik ga een NAS kopen.